Sidor

fredag 8 februari 2013

Pampas och Kazanovas släkt

eftersom betäcknings periorden sakta börjar närma sig så skall jag visa er lite närmare vem Pampas och Kazanova är efter.

börjar med Pampas. Hans pappa är CE Magnum...


...som i sin tur är efter Magnum Psyche



































Han kallas the king of kings- Han är en legend kan man säga i arab världen och har väl typ vunnit allt man kan vinna. Han har en egen hemsida med massor av fina bilder om ni vill gå och se. www.magnumpsyche.com

Pampas mamma är från Sverige, har tyvärr ingen bild på henne men hon är vit som en sago häst och har samma starka drag i huvudet som Magnum Psyche. Därav kommer Pampas fina huvud ifrån, som han åxå för vidare, även fast fölen inte är renrasiga araber.



 Från mammans sida kommer uthålligheten, hans bror är med i svenska landslaget i distans. Jag har ingen aning om Pampas skulle duga som distans häst eftersom jag aldrig provat den sporten men han har det i blodet iallafall. Förra sommaren betäckte Pampas ett varmblodssto som dom ridit distans med. Och meningen med betäckningen var just att få ett föl som årkar! Skall bli roligt att se vad det blir för föl när det föds i vår!!
Här är bild på Pampas avkommor, fast dom bara är babysar här så ser man huvudets former..Övre är ett sto och nedre en hingst, ingen av dom renrasig arab.


Pampas har ett härligt lynne och bra ridbarhet. Snäll som hingst men väldigt speciell. Starka ben (har aldrig varit halt) och fina hovar!! Det kostar 500€ att betäcka med Pampas i år och det gäller för hela sommaren. Ingen föl avgift!!!


Kazanova är efter JE Amadeuz som är helpolsk arab, (bilderna jag har på Amadeuz är inge vidare.) Kazanova har trolitvis fått sin hoppteknink av Amadeuz.
Amadeuz är gammal vid det här laget och är pensionerad men jag vet att han har tävlat hoppning som yngre.
Jag har hört av andra, som äger Kazanovas syskon, (han har en hel del ) att även dom hoppar bra, så det måste nog komma från pappan, eftersom vissa är hel och andra halv syskon. Ägarna till Amadeuz säger att han är en väldig trevlig häst.


Kanova heter Kazanovas mamma och hon är efter en fin svart hingst vid namnet Noir. Noir är svensk född men har polska linjer. Han har fungerat som galopp häst i Sverige och blivit unghäst champion på utställningar. Han dog 2004 och hittar tyvärr inga bilder på honom. Kazanova har fått sitt envisa huvud högst antagligen av sin morfar Noir, som jag förstått det hade han ett hårt huvud men var mycket snäll endå, passar precis in på Nova. Han skall åxå ha varit oerhört vacker sägs det. Kanova har fungerat som avels sto största delen av sitt liv.
En del av Novas syskon är homozygot svarta, vilket betyder att dom är dominant svarta. Jag vet inte om Nova är det för jag har inte tagit dna prov på honom. Borde göra det vid nåt skede, skulle vara intressant att veta. Svarta araber blir mer och mer populära men är endå mycket ovanliga och speciella. Dom är mycket värdefullare än andra araber bara p.g.a deras färg. Du vet att du har en svart arab om den är född grå som Nova är här på bilden nedanför :)

Kazanova med sin mamma Kanova
Kazanova har ännu inga avkommor, dom första föds nu på våren så kan inte visa bilder på dom. Det jag hoppas dom får av Nova är hans färg, (såklart) gångarter, hoppteknik, och och ett fullblods utseende. Sålänge jag inte vet hurdana hans avkommor blir kostar det 500€ att betäcka med honom i sommar. Sen får jag se vad priset blir till nästa år. Kazanova betäcker från Maj- till början av Juli som längst.

2 kommentarer:

  1. Som jag ser det i nuläget, så har även Karizto ärvt morfars huvud. Mycket roligt att läsa om dina hästar, speciellt Kazanova eftersom han är bror till min "galna" hingst.:)

    SvaraRadera
  2. Jätte rolit att du hörde av dig, jag mailar dig för jag vill gärna höra mera om dig och Karitzo.

    SvaraRadera