Sidor

lördag 13 april 2013

Ridplanen

Passar på att sitta och göra det här nu då det regnar ute. Imoron har dom lovat fint väder och då skall vi ha "städa hagor talko". Vi ( Monica, Maria, jag och Petri) skall kratta oss sjuka i händerna och äta korv! El Petri kör väl bara traktorn och äter korv :)

stålle  me och åker

Ridplan alltså, jag minns inte i vilken veva vi lagade ridplan ens mera? kommer nån av er ihåg som var här i stallet då? Men Sami är det iallafall som lagat grunden med grävmaskinen, ridplanen är lagad på en del av en åker så det var rätt så slätt där redan före men han grävde bort ytan så den blev slät och gämn.
såg här såg det ute före


Planen lutar lite neråt på vissa ställen och det är för att vattnet skall rinna bort. På ena sidan är det ett stort dike dit vattnet rinner och på andra sidan rinner det ut på åkern. Sen när all fyllning kommer på så gör det ju att ytan automatiskt höjs, alltså blir högre än resten av marken. Och det hjälper till att vattnet rinner bort och inte blir på plan och ligga.
Men före fyllningen skall det vara matta. Sån man åxå sätter under då du lagar vägar o.s.v. Det är för att åkermarken skall hållas där den skall vara och sanden kommer utanpå. Sanden skall packas ordentligt. Vi hade ingen sån maskin som är gjord för det men vår grävmaskin väger så mycket så det fick duga, Sami körde och körde av och ann och runt runt för att platta ner sanden och laga det gämnt. Som jag helt glömt säga i stallsbygge så hade vi då den tiden en lastare åxå, (som nu är bytt till traktor). Men den har åxå lagat stalls grunden plus ridplan.



lastaren

Efter att sanden ligger bra och alla överlopps stora stenar är bort körda kommer den fina sanden på, stendammet som det heter. Det skall åxå jämnas och köras på och sen har du en ridplan! Fullt duglig och bättre än många andra ridplaner som kostar skjortan. Vill man kan man sätta utanpå stendammet ännu olika material men det här räcker bra, den är passlit hård/mjuk. Stendammet kan man fylla på av när som helst om man tycker efteråt att det behövs.(Det kan du inte göra om du sätter en tredje sort på på stendammet). Efter vintrarna så flyttar ju alltid sanden lite på sig och om man plogar planen så kanske det far lite med med plogbladet. Den torkar snabbare än många ridplaner på våren och är lätt att sköta, lite behöver den lanas nu och då, och är det en lång torr sommar så behöver den lite vatten. Men viken ridplan behöver inte det.? Resultat blev så här..



Jag skall berätta en liten story här om ett exempel på att dyrt inte alltid är bra.
Där jag i tiderna jobbat lagades det ridplan för flere tio tals tusen euro, den är lagad med inhyrd arbetskraft, den är större än min, den är drenerad och den har geopad på ytan, annors helt som min från början lagad. Här är skillnaderna, jag kan rida på min den här tiden på året, på den dyra plan går det först om ca en månad el mer. Regnar det går det inte att rida på den dyra planen, för den är så klåttig medan min är som bäst då den är våt. Och min plan har inte kostat nära på så mycket som den dyra planen :)

Det finns såna lastbils kuskar som kört mycket sand till stall som lagar ridplaner och dom vet vad för sand det skall vara, så det lönar sig att höra sig för. Får du fel material så blir det inte till någo!
Min plan var som sämst första året, den blir bättre med åren så håll det bakom örat åxå :) En gång har vi fyllt på stendamm sen den gjordes och det behövs säkert göras nåttag igen, det visar tiden,  det är sånt som beror på hurdan vinter det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar